Uncategorized

موتور برق اینورتری چیست

موتور برق اینورتری چیست

با ظهور سیستم های الکتریکی پیچیده و فن آوری اینورتر، ما اکنون موتور برق های اینورتری داریم. شاید شنیده باشید که مردم در مورد آن ها و اینکه چقدر بهتر از ژنراتورهای معمولی هستند، صحبت می کنند. اما موتور برق اینورتری چیست؟ اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید، با ما همراه باشید و به خواندن مقاله موتور برق اینورتری چیست ادامه دهید.

موتور برق اینورتری چیست و چه تفاوت هایی دارد؟

یک موتور برق اینورتری نوعی موتور برق قابل حمل است که از یک آلترناتور الکتریکی برای تولید برق استفاده می کند. موتور برق های اینورتری از فناوری پیشرفته ای برای تبدیل جریان برق مستقیم (DC) تولید شده توسط موتور برق به جریان برق متناوب (AC) استفاده می کنند؛ یا به بیان دیگر، موتور برق اینورتری دستگاهی است که برق را معکوس می کند تا نوسانات احتمالی از بین رفته و برق پاک تر و ایمن تری را برای لوازم الکتریکی حساس شما فراهم کند و علاوه بر این، به منظور استفاده بهینه از سوخت و به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه ای طراحی شده است.

 این موتور برق ها نسبت به موتور برق های سنتی و معمولی، جمع و جورتر، ساکت تر و کم مصرف تر هستند، اما معمولا قیمت بالاتری دارند.

موتور برق اینورتری چگونه کار می کند؟

برای پاسخ به سوال موتور برق اینورتری چیست باید از نحوه کارکرد این مدل دستگاه ها آگاه شویم. کار موتور برق اینورتری یک فرآیند گام به گام است که در زیر مراحل به ترتیب گفته شده است:

ابتدا سوخت که در موتور برق بنزینی، بنزین میباشد، به موتور برای راه اندازی وارد می شود که با احتراق و انفجار در سیلندر، آلترناتور را می چرخاند.

آلترناتور برق AC تولید می کند که این برق تولید شده دارای نوساناتی می باشد و در این نقطه قابل استفاده نیست.

برق AC تولید شده به مدار یک سو کننده فرستاده می شود که آن را به برق DC تبدیل می کند.

در این مرحله، جریان DC به ماژول اینورتر منتقل می شود که آن را به AC تبدیل می کند. بنابراین برق AC تولید شده، تمیز و بدون نوسانات است.

و در نهایت، برق برای استفاده از طریق خروجی های موتور برق در دسترس است.

مزایا و معایب موتور برق اینورتری

حالا که به جواب موتور برق اینورتری چیست رسیدیم باید بدانیم موتور برق های اینورتری مزایا و معایبی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:

مزایای موتور برق اینورتری

مصرف سوخت پایین: یک موتور برق اینورتری برای تولید برق AC نیازی به کار در ۳۶۰۰ دور در دقیقه ندارد. سرعت موتور به صورت خودکار با توان جذب شده توسط مقدار باری که به موتور برق متصل می شود، تنظیم می شود.

اگر بار کم تر باشد، موتور با سرعت کمتری کار خواهد کرد که در نتیجه مصرف سوخت کم تر خواهد بود. از سوی دیگر، موتور برق های معمولی در ۳۶۰۰ دور در دقیقه، بدون توجه به توان کشیده شده توسط بار متصل، به طور مداوم کار می کنند.

برق پاک: برق AC تولید شده توسط یک موتور برق اینورتر عاری از اعوجاج هارمونیک است. شکل خروجی برق AC موج سینوسی خالص است که به لوازم خانگی و تجهیزات الکتریکی حساس مانند دستگاه های پزشکی و دستگاه های مورد استفاده در بانک و … آسیب نمی رساند.

عملیات موازی: اگر یک موتور برق اینورتری برای تامین توان مورد نیاز شما کافی نیست، می توانید چندین موتور برق را به هم متصل کنید تا به توان خروجی مطلوب برسید. این چیزی است که با موتور برق های معمولی ممکن نیست.

قابلیت حمل: موتور برق اینورتری اغلب کوچک هستند و حمل آن ها آسان است. داشتن قابلیت حمل آسان، آن ها را به یک پشتیبان برق ایده آل برای کمپینگ تبدیل می کند.

ساکت کار کردن: از آنجا که موتور برق با سرعت متغیر کار می کند، نویز کمتری نسبت به یک موتور برق معمولی دارد. میزان نویز تولید شده در موتور برق های اینورتر، در طول کمپینگ اذیت نخواهد بود.

معایب موتور برق اینورتری

هزینه بالا: در مقایسه با موتور برق های معمولی، هزینه موتور برق های اینورتر بالا است. به این دلیل است که موتور برق های اینورتر طراحی ها و مدارهای پیچیده با فنآوری های بروز دارند.

توان خروجی پایین: توان خروجی یک موتور برق اینورتر بسیار کم تر از توان خروجی یک موتور برق معمولی است اما برای لوازم الکتریکی خانگی معمولی و لوازم کوچک کافی است.

استفاده از آن ها در داخل خانه امن نیست: موتور برق اینورتر از بنزین برای راه اندازی موتور خود استفاده می کند. بنابراین گازهایی مانند مونوکسید کربن تولید میکند، در نتیجه استفاده از آنها در داخل خانه ایمن نیست.

چرا سیستم اینورتر روی یک موتور برق گزینه ی خوبی است؟

زیرا ما اکنون در عصری زندگی می کنیم که اطراف ما پر از دستگاه های الکترونیکی است که نیاز به برق کمی دارند. فنآوری اینورتر تضمین می کند که موتور برق، سوخت کمتری مصرف کند و برای وسایل الکترونیکی حساس به توان، ایمن تر باشد. موتور برق اینورتر برای تلویزیون، لپ تاپ، شارژ گوشی بسیار مناسب است.

آیا یک موتور برق اینورتری می تواند یک یخچال را راه اندازی کند؟

بله، بیشتر موتور برق های اینورتر می توانند توان کافی برای راه اندازی یک یخچال را فراهم کنند. به طور کلی، یک موتور برق اینورتر با حداقل ۲ کیلو وات خروجی باید بتواند این وظیفه را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. به عنوان مثال، یک یخچال ۳۶۰ وات ساده می تواند به مدت ۳ ساعت با استفاده از یک موتور برق اینورتر ۱۵۰۰ وات کار کند.

آیا یک موتور برق اینورتر می تواند یک کولر گازی را راه اندازی کند؟

البته که می تواند. استارت اولیه در موتور برق اینورتری نسبت به موتور برق های معمولی بیشتر است در نتیجه در شروع کار، می تواند کولر گازی را روشن نماید. موتور برق 4 کیلووات توانایی روشنایی کولر گازی 24000 را دارد و مدل های 2.5 کیلووات می توانند تا کولر گازی 16000 روشن نمایند.

نتیجه گیری موتور برق اینورتری چیست

حالا شما می دانید که یک موتور برق اینورتر چیست. موتور برق های اینورتر انتخاب خوبی برای افرادی هستند که به برق مطمئن و تمیز نیاز دارند و میخواهند که ولتاژ برق بدون نوسان داشته باشند، چون نوسانات برق باعث آسیب به دستگاه های الکتریکی میشود. آن ها قابلیت حمل دارند و نسب به موتور برق های معمولی کوچک تر و سبک تر هستند و می توانند به صورت موازی برای افزایش توان خروجی به هم متصل شوند و تولید توان بیشتری برای روشن کردن وسایل بیشتری میکنند.

با این حال، آن ها با معایبی مانند هزینه بالا، توان خروجی کم و ایمن نبودن برای استفاده در داخل خانه همراه هستند. با این وجود، اگر به دنبال یک موتور برق قابل اعتماد، کارآمد و سازگار با محیط زیست هستید، خرید یک موتور برق اینورتر بهترین انتخاب برای شما است.